اخراج سفیر یکی از اقدامات تنبیهی علیه دولت سوئد است
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

اخراج سفیر یکی از اقدامات تنبیهی علیه دولت سوئد است

هتك حرمت قرآن در سوئد و دادن مجوز از سوی پلیس این كشور به فرد هتاك برای اهانت به ارزشها دینی از چند منظر باید مورد توجه قرار گیرد.
هتك حرمت قرآن در سوئد و دادن مجوز از سوی پلیس این كشور به فرد هتاك برای اهانت به ارزشها دینی از چند منظر باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۴۱۷۰۰۴
نویسنده محسن پاک آیین، دیپلمات ارشد حوزه روابط بین‌الملل

محسن پاک آیین کارشناس حوزه روابط بین الملل در یادداشتی برای جام جم آنلاین نوشت: نخست این‌كه پلیس سوئد یكی از اركان دولت این كشور محسوب می‌شود و بنابراین دولت سوئد مسوول مستقیم در این رابطه است و نمی‌تواند خود را تبرئه كند و در واقع باید پاسخگوی اصلی به جهان اسلام و مردم مسلمان باشد چرا كه پلیس دستور مقامات بالاتر را اجرا می‌كند.

دوم این‌كه مسلم شده كه صهیونیست بین‌المللی در ارتباط با هتك حرمت به جهان اسلام در پی تحریك دولت سوئد است و این موضوعی فراتر از این كشور است و مسلمان جهان باید به آن توجه كنند و اهداف مشكوك این پروژه خطرناك را شناسایی و اقدام لازم را انجام دهند. 

سوم این‌كه معتقدم این اقدام دولت سوئد باعث اتحاد مسلمانان در جهان شده است و كشورهای مسلمان به نوعی اعتراض خود را به دولت سوئد نشان می‌دهد. البته صرف برگزاری تجمعات اعتراضاتی نمی‌تواند پاسخ مناسبی به این اقدام اهانت آمیز باشد بلكه همه كشورهای مسلمان باید در یك اقدام مشترك كلیه همكاری‌های اقتصادی خود با كشور سوئد را متوقف و ضمن تحریم كالاهای سوئد از خرید و فروش آن خوداری كنند. علاوه بر این باید موضوع كاهش روابط سیاسی كشورهای مسلمان با دولت سوئد مورد توجه قرار گیرد و در یك اقدام هماهنگ و از مسیر سازمان همكاری اسلامی دولت‌های مسلمان ضمن اخراج سفیر سوئد روابط خود با این كشور را تا سطح كاردار تقلیل دهند و یا این‌كه روابط سیاسی خود را به حالت تعلیق درآورند. 

چهارم این‌كه باید از سوئد خواسته شود این فرد هتكاك به مجازات برسد و همچنین تامین امنیتی نداشته باشد و بی‌عملی در برابر این هتاكی باعث نشود دیگر هم بتواندن به چنین جسارات‌هایی ادامه دهند. 

در مجموع اگر كشورهای جهان اسلام به صورت هماهنگ و متحد با همراهی یكدیگر طرح‌هایی مشترك را در مواجه با سوئد اجرا كنند این باعث خواهد شد نه تنها سوئد از این تداوم چنین رفتارهایی عقب نشینی كند بلكه بقیه كشورهایی كه در معرض تحریكات صهیونیست‌ها هستند هزینه هتك حرمت به قرآن را سنگین بدانند و وارد این بازی‌های خطرناك نشوند. در چنین شرایطی باید همچنان اعتراضات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی به سوئد تداوم پیدا كند تا درسی برای دولت این كشور و سایر كشورهایی شود كه خواهان اهانت به ارزشهای دینی و اسلامی هستند. دولت سوئد با این اقدام خود را منفور اسلام و مسلمانان جهان اسلام كرد و این ننگی است كه به زودی پاك نخواهد شد. 
جمهوری اسلامی ایران كه پیشگام دفاع از اسلام و ارزشهای دینی و اسلامی بوده دراین حادثه می‌تواند دوباره پیشقراول باشد و دستگاه دیپلماسی با دعوت از سفیران كشورهای مسلمان در ایران درباره اقدامات مشترك و متحد علیه كشورهای اهانت كننده مشورت كنند و از آنها بخواهد تا از طریق دولت‌های خود اقدامات لازم را در خصوص برخورد دیپلماتیك و حقوقی با دولت سوئد انجام دهند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها